حقیقت
دکتر شریعتی:
 مادرم میگفت عاشقی یک شب است و پشیمانی هزار شب؛
 
هزار شب است پشیمانم که چرا یک شب عاشقی نکرده ام


           
شنبه 28 خرداد 1390برچسب:, :: 3:44
ارانوس
از انسانها غمي به دل نگير؛ زيرا خود نيز غمگينند؛
 
با آنكه تنهايند ولي از خود ميگريزند زيرا به خود و به عشق خود و
 
به حقيقت خود شك دارند؛ پس دوستشان بدار اگر چه دوستت نداشته باشند...
 شريعتي


           
شنبه 28 خرداد 1390برچسب:, :: 3:41
ارانوس

دکتر شریعتی

" (فقر) ميخواهم بگويم فقر همه جا سر ميكشد.

فقر،گرسنگي نيست،عرياني هم نيست.

فقر،چيزي را "نداشتن" است،

ولي،آن چيز پول نيست.طلا و غذا نيست.

فقر،همان گرد و خاكي است كه بر كتابهاي فروش نرفتهء يك كتابفروشي

مي نشيند. فقر،تيغه هاي برنده ماشين بازيافت است،‌كه

روزنامه هاي برگشتي را خرد ميكند. فقر،كتيبهء سه هزار

ساله اي است كه روي آن يادگاري نوشته اند. فقر،پوست موزي است

كه از پنجره يك اتومبيل به خيابان انداخته ميشود.

فقر،همه جا سر ميكشد.

فقر،شب را "بي غذا" سر كردن نيست.

 فقر،روز را "بي انديشه" سركردن است



           
شنبه 28 خرداد 1390برچسب:, :: 3:11
ارانوس

خیلی اوقات آدم از آن دسته چیزهای بد

 

 

دیگران ابراز انزجار می کند که

 

 در خودش وجود دارد

 



           
جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, :: 13:19
ارانوس

ما می بینیم که پیغمبر اسلام در ۲۳ سال رسالتش ،

 اسلام و تمام احکام و عقایدش را در همان سال اول  مطرح نکرد ؛

به تدریج مطرح کرد : اول مسئله توحید را طرح کرد

و تا ۳ سال هیچ کلمه دیگری بر آن اضافه ننمود :

((  قولوا لا اله الا الله تفلحوا ))    

خوب ، نماز چیست ؟ هنوز نمی خوانند !

روزه چیست ؟ هیچ !

حج ؟ اصلا ندارد !

زکات ؟ اصلا !

قید و بندی ، حدودی ، عملی ؟ اصلا

یک چیز فقط فکری است همین است که بتها را

در ذهنشان و اعتقادشان نفی کنیم و به خدا معتقدشان کنیم.

بنابر این کسانی که در ۳ سال اول مسلمان شدند

 و به توحید معتقد شدند و مردند ،احتمالا « شرابخوار » بودند ،

« نماز نخوان » ، « روزه نگیر »‌ ، « حج نکن » ، و .... بودند

بعد از اینها در سال هفتم ، هشتم حجاب مطرح می شود ؛

یعنی بعد از هجده ، نوزده ،بیست سال کار روی مردم حجاب را مطرح می کند.

همچنین مسأله شراب مطرح می شود. شراب را چگونه طرح می کند ؟

از همان مکه نمی گوید  که

« آهای مردم ، آهای ملت ، آهای عرب ها  ،

تا به توحید معتقد می شوید  ، باید دیگر تمام کارهایتان راست و ریست باشد »

! نه ! کی ؟ در سال های آخر بعثتش مسأله شراب را مطرح می کند .

محمد (ص) گفت :

((فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما))

یعنی گناه دارد و نیز برایتان منفعتی دارد ؛

 اینطور نیست که من آدم متعصبی باشم ،

 ارزشش را ندانم و نفهمم ؛ نخیر ، قبول هم دارم ، درست ! اما زیانش بیشتر است .

شنونده در برابر چه کسی قرار می گیرد ؟ یک آدم روشنفکر که شعور دارد ،

 تعصب ندارد و شراب را ، به صورت تابویی ،جنی ،

 غولی نجس ، و متا فیزیکی و غیبی تلقی نمی کند ؛

 اما به خاطر اینکه زیان های اجتماعی و انسانی زیاد دارد ،

 در عین حال که منافعش را هم قبول دارد و می شناسد ، نفی اش می کند .

آدم حرف او را گوش می دهد ؛

 

 اما هیچکس حرف آن ملایی را که می گوید ، « موسیقی حرام است » ،

 ولی اصلا نه در عمرش موسیقی شنیده

  و نه اگر بشنود می فهمد ، گوش نمی دهد !

ای کسی که می گویی « غنا» حرام  است ،

 اصلا تو می فهمی  « غنا » چیست ؟

اصلا تو این را که این موزیک حماسی است

 یا ملی است یا علمی است ، تشخیص می دهی ؟!

موسیقی هزار شعبه دارد  ، تاریخ  دارد ، نقش های گوناگون دارد ،

 بنابراین وقتی که تو فتوا می دهی « حرام است » ، هیچکس گوش نمی کند ؛

 برای اینکه تو نمی فهمی که چیست !



           
جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, :: 13:14
ارانوس

اگر تنهاترين تنها شوم باز خدا هست

 او جانشين همه نداشتنهاست

 نفرين ها و آفرين ها بی ثمر است

 اگر تمامی خلق گرگهای هار شوند

 و از آسمان هول و کينه بر سرم بارد

 تو مهربان جاودان آسيب نا پذير من هستی

 ای پناهگاه ابدی

 تو می توانی جانشين همه بی پناهی ها شوی



           
جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, :: 13:12
ارانوس



           
جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, :: 13:9
ارانوس

 

 

 

دکتر علی شريعتی انسان‌ها را به چهار دسته تقسيم کرده است:

١ـ آناني که وقتی هستند، هستند و وقتی که نيستند هم نيستند.

عمده آدم‌ها حضورشان مبتنی به فيزيک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آنهاست که قابل فهم مي‌شوند. بنابراين اينان تنها هويت جسمی دارند.

 

٢ـ آنانی که وقتی هستند، نيستند و وقتی که نيستند هم نيستند.

مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هويت‌شان را به ازای چيزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصيت‌اند و بی‌اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آيند. مرده و زنده‌‌شان يکی است.

 

٣ـ آنانی که وقتی هستند، هستند و وقتی که نيستند هم هستند.

آدم‌های معتبر و با شخصيت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثيرشان را می‌گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داريم و برايشان ارزش و احترام قائليم.

 

٤ـ آنانی که وقتی هستند، نيستند و وقتی که نيستند هستند.

شگفت‌انگيز‌ترين آدم‌ها.

در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمي‌توانيم حضورشان را دريابيم. اما وقتی که از پيش ما مي‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک مي‌کنيم، باز مي‌شناسيم، می فهميم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما هميشه عاشق اين آدم‌ها هستيم. هزار حرف داريم برايشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گيريم قفل بر زبانمان مي‌زنند. اختيار از ما سلب مي‌شود. سکوت می‌کنيم و غرقه در حضور آنان مست می‌شويم و درست در زماني که می‌روند يادمان می‌آيد که چه حرف‌ها داشتيم و نگفتيم. شايد تعداد اين‌ها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.



           
جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, :: 13:7
ارانوس

Bogzar ta sheytanate eshgh, chashmane tora be oryanie khish bogshayad, Harchand anja joz "ranjo parishani" nabashad. Ama "koori" ra be khatere "aramesh" tahamol nakon.      dr.shariati



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 12:57
ارانوس

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 206
بازدید ماه : 197
بازدید کل : 167360
تعداد مطالب : 165
تعداد نظرات : 33
تعداد آنلاین : 1